Vecchio picnic nuova archeologia

In Francia una bizzarra esposizione artistica eseguita 27 anni fa sta aiutando gli archeologi a verificare le loro tecniche. Un artista svizzero ha seppellito gli avanzi di un picnic come esplorazione del senso del tempo. La sua arte sta aiutando la scienza.

[Foto: i picnic forniscono indizi sulla vita della gente]

Alcuni potrebbero interpretare il seppellire i resti del picnic come disseminare rifiuti. Daniel Spoerri la chiamava arte. Nell'aprile 1983 un centinaio di persone si sono messe a mangiare nel terreno di un palazzo vicino a Versailles, in Francia.

Dopo aver finito il loro pasto, uno stravagante party a base di mammelle di maiale, orecchi, trippa e zampetti, tutto quanto, tavoli inclusi, è stato messo in una buca precedentemente scavata e seppellito. La performance mirava ad esplorare la natura del tempo e diventò nota come 'Dejeuner Sous L'Herbe', ovvero Il pasto sotto il prato.

Ora si è fatto uno scavo nel sito e sono gli scienziati che sperano di poter imparare qualcosa. Useranno la loro conoscenza sul pasto originale per cercare di verificare nuove tecniche archeologiche per vedere se funzionano. È un modo per eseguire un esperimento di controllo per vedere quanto sono accurati i test di analisi chimica. È anche una possibilità per vedere come materiali differenti si decompongono.

I primi risultati mostrano che i tavoli del picnic sono praticamente svaniti, mentre piatti e bottiglie sono sopravvissuti. Un'altra cosa che è stata verificata è la memoria degli ospiti originali. Quelli presenti allo scavo hanno giurato che non hanno usato tazze di plastica. Come si è verificato, le hanno usate. Spoerri ha aiutato a sovraintendere gli scavi e ha detto che farà un calco di quello che è rimasto del picnic e lo seppellirà per le generazioni future.

Testo originale: BBC Words in the News 9 giugno 2010

In France a bizarre piece of performance art carried out 27 years ago is helping archaeologists test their techniques. A Swiss artist buried the leftovers of a picnic as an exploration of the meaning of time. His art is helping science.

[Photo: Picnics provide clues to people's lives]

Some people might see burying the remnants of your picnic as littering.
  • remnants: small parts of something that are left after the rest of it has been eaten or destroyed
  • littering: throwing waste and rubbish away and leaving it on the ground in a public place
Daniel Spoerri called it art. In April 1983 around one hundred people sat down to eat in the grounds of a chateau near Versailles in France.

After they finished their meal, an extravagant feast of pigs' udders, ears, tripe and trotters, everything, tables and all, was placed in a pre-dug trench and buried.
  • pigs' udders: the parts of pigs' bodies where piglets get milk from
  • trotters: pigs' feet, especially when cooked and used as food
  • trench: long narrow hole dug into the surface of the ground
The gesture aimed to explore the nature of time and became known as 'Dejeuner Sous L'Herbe', or Lunch Under the Grass.

Now the site is being excavated and it is scientists who are hoping they can learn something. They will use their knowledge of the original meal to try out new archaeological techniques to see whether they match. It's a way of carrying out a controlled experiment to see just how accurate chemical analysis tests are.
  • a controlled experiment: a scientific test done under certain conditions
It's also a chance to see how different materials decompose.
  • decompose: the chemical breakdown of material over time
Early signs show that the tables from the picnic have virtually vanished, whilst bottles and plates have survived.
  • vanished: disappeared suddenly
Something else that is being tested is the memory of the original guests. Those present at the dig swore that they had not used plastic cups. As it turns out, they had. Mr Spoerri has been helping oversee the excavation and has said he will make a plaster cast of what's left of the picnic and bury that for future generations.
  • oversee: supervise
  • a plaster cast: a hardened cover made of a mixture of a white powder and water that dries quickly

Nessun commento:

Posta un commento