La Germania annuncia tagli di spesa

Il governo tedesco ha concordato un piano quadriennale di taglio del budget.

La riduzione di spesa nei prossimi quattro anni riflette un recente cambiamento nella costituzione del Paese che richiede che il governo riduca il ricorso ai prestiti.

La Germania, allo stesso modo di molti altri Paesi sviluppati, ha un problema con le sue finanze pubbliche. Tornando indietro al 2008 si trova un piccolo surplus ma lo scorso anno il governo ha dovuto prendere a prestito l'equivalente di più del 3% del prodotto annuale nazionale.

È anche in crescita il fardello del debito accumulato. Dunque il tema di fare qualcosa in un qualche momento per stabilizzare le finanze pubbliche è forte.

Ma il problema della Germania è molto più modesto di quello di molti altri Paesi. Ci sono preoccupazioni sul fatto che i tagli del budget in molti Paesi nello stesso tempo possa minare la ripresa economica che, almeno nei Paesi sviluppati, non è forte.

Inoltre, la Germania ha un surplus nel commercio con l'estero, che è piuttosto notevole. Vende più di quanto compra all'estero. Per lungo tempo il Fondo Monetario Internazionale e gli Stati Uniti hanno sostenuto che Paesi con un surplus commerciale dovrebbero fare molto per dare un mercato per gli altri, e l'austerity tedesca potrebbe in realtà significare una minore spesa per prodotti esteri.

D'altro canto è possibile che gli sforzi diffusi per migliorare le finanze governative possa aiutare l'economia globale incrementando la confidenza del mondo degli affari e dei consumatori. Ma ci sono anche rischi nell'altro senso, e il pericolo di una nuova ricaduta nella recessione per il mondo sviluppato non può essere scartato.

Testo originale: BBC Words in the News 9 luglio 2010

Germany announces spending cuts

The German cabinet has agreed a four-year plan of budget cuts.

The spending reduction over the next four years reflects a recent change to the country's constitution, which requires the government to borrow less.
  • to borrow: to receive something (here money) temporarily before giving it back

Germany, in common with most other developed countries, does have a problem with its public finances. Back in 2008 there was a small surplus, but last year the government had to borrow the equivalent of over 3% of annual national income.
  • surplus: amount of money left over after paying all debts

Its accumulated debt burden is also rising. So the case for taking some action at some time to stabilise the public finances is strong.
  • its accumulated debt burden: the amount of money that Germany owes in total
  • to stabilise: to make more steady

But Germany's problem is much milder than many other countries. There are concerns that budget cuts in many countries at the same time could undermine an economic recovery that, in the developed countries at least, is not strong.
  • milder: less severe or strong
  • budget cuts: reduction in the country's spending
  • undermine: weaken

In addition, Germany has a surplus in its foreign trade, quite a large one. It sells more than it buys from abroad. It has long been argued by the International Monetary Fund and by the US that countries with trade surpluses should do more to provide a market for others, and German austerity could actually mean less spending on foreign goods.
  • austerity: plans to reduce spending

On the other hand it is possible that widespread efforts to improve government finances might help the global economy by boosting business and consumer confidence. But there are risks either way, and the danger of a new lurch into recession in the developed world cannot be dismissed.
  • widespread efforts: attempts by many people
  • lurch: unexpected movement

Nessun commento:

Posta un commento